dinsdag 4 september 2012

Het gebruik van technologie in het onderwijs


Het gebruik van technologie in het onderwijs

Het huidige onderwijssysteem gaat uit van enige ICT kennis en handigheid in het werken met nieuwe media. We zouden de kinderen van nu moeilijker kunnen motiveren, als we niet mee gaan met de technologische ontwikkelingen en het gebruik van nieuwe media in de klas! Technologische ontwikkelingen die je terug ziet zijn het DigiBoard en de iPad (tablet).

Volgens veel onderwijskundigen kunnen kinderen zichzelf vrijwel alles leren, zolang ze maar “connected” zijn met het internet. Dit kan door middel van een iPad en het DigiBoard in de klas. De iPad is een tabletcomputer van het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple. De iPad bevat een multi-touchscherm, waardoor deze met de vingers is te bedienen. Er zijn inmiddels al diverse modellen van de iPad verschenen. Verschillende instanties bieden projecten aan, om de kinderen en leerkrachten kennis te laten maken met het gebruik van deze nieuwe technologie binnen het onderwijs. Veel scholen starten pilotprojecten: hele klassen worden uitgerust met een tabletPC.
Het DigiBoard is een digitale versie van het klassieke schoolbord, waarop met krijt wordt geschreven of het Whiteboard, waarop met stift kan worden geschreven.

Er zijn vele voordelen met betrekking tot het inzetten van nieuwe technologie in de klas. Het tablet kan er voor zorgen, dat kinderen binnen enkele ogenblikken allerlei informatie kunnen opzoeken en met elkaar kunnen delen. Het zorgt ervoor dat je altijd in contact kunt staan met alles en iedereen (uitwisselingsprojecten met ander scholen), het is erg handig om aantekeningen mee te maken, meetresultaten zijn snel verwerkt en het maken van podcasts en video’s is geen enkel probleem. Kortom: “Door het steeds groter worden van de wereld” is het een zeer krachtig en effectief leermiddel geworden, dat goed in het huidige onderwijs zal gaan passen.
Het DigiBoard geeft zoveel extra mogelijkheden voor zowel kennisoverdracht als kennisconstructie; dat leeropbrengst niet kan uitblijven.Het is erg praktisch; je kunt zo een filmpje, animatie of afbeelding erbij halen om het te verduidelijken.

Wel is het zo dat het hier gaat om een hele andere vorm van didactiek; het wordt interactiever en technischer. Er zullen dus andere competenties gevraagd worden van vooral de leerkrachten, maar ook de leerlingen. loert er steeds een gevaarte op de hoek; niet alles klopt wat er op internet geschreven staat.

Het aanschaffen van zo’n vernieuwing in het onderwijs is dus absoluut iets waar je als school goed over na moeten denken. Het is niet alleen een flinke uitgave, maar tegelijk moet er ook rekening gehouden worden met de omgang van deze nieuwe technologie; het vereist een hele andere didactiek die aangeboden moet worden. Toch zullen deze vernieuwingen vroeg of laat een gewoonte zijn en zullen we deze technologie eigen moeten maken. Ik vind het goed dat scholen nu al projecten aangaan, waarin deze nieuwe manier van onderwijs geven wordt aangeboden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten