woensdag 26 september 2012

Opbrengstgericht werken met ICT


Opbrengstgericht werken met ICT

Op de basisscholen hebben ze het steeds over het verbeteren van het onderwijs. Er wordt naar een goed systeem gezocht en dit verandert ook nog eens om de zo veel jaar. Waar heel veel basisscholen zich steeds meer mee bezig houden is het opbrengstgericht werken; zo ook op mijn stageschool.
Het opbrengstgericht werken is het inzichtelijk maken van de doelstellingen van een school op onderwijsgebied, het volgen van de prestaties van die school (vooral leerlingen); zo kan worden bepaald wat goed gaat en wat beter kan. Dit opbrengstgericht werken is hip! Er worden workshops, studiedagen en lezingen georganiseerd. Iedereen heeft het over het verbeteren basisvaardigheden. Je ziet deze werkvorm terug bij steeds meer scholen. Ook ligt dit opbrengstgericht werken steeds onder druk. Het wordt steeds aangepast en er wordt, door onder meer het Ministerie van Onderwijs, steeds gekeken naar hoe kunnen we de prestaties van de leerlingen verhogen.

Gebruik van ICT
Er zijn voor leerkrachten vernieuwende tools om de prestaties en toetsing goed in beeld te krijgen. Een leerlingvolgsysteem lijkt de oplossing bij het opbrengstgericht werken. Zelf heb ik goede ervaringen met DotCom en Eduscope. Ik vind ze efficiënt, overzichtelijk en vooral tijdsbesparend (wat erg belangrijk is) voor de verwerking van de toetsgegevens. Ik vind zo’n leerlingvolgsysteem erg handig en heeft absoluut een meerwaarde bij het opbrengstgericht werken.
Op basis van de Cito-toetsgegevens wordt er op individueel en op groepsniveau geanalyseerd. Je kunt bijvoorbeeld in één oogopslag zien waar er groei of achteruitgang is geweest. Op basis van zo’n analyse worden nieuwe doelen gesteld en bij een volgende toetsafname worden deze teruggekoppeld.

Vaardigheden van de leerkracht
Deze vrij nieuwe ontwikkeling binnen het onderwijs eist wel van een leerkracht extra vaardigheden. ICT maakt het lesgeven gemakkelijker en de betrokkenheid van de kinderen is hierbij hoger. De vraag is altijd; Welke kennis en vaardigheden moet de leerkracht hebben bij het gebruik van ICT?
Nu hebben we deze week op school een nieuw model aangeboden gekregen, dat hier veel mee te maken heeft; het TPack-model. TPack richt zich op de ICT vaardigheden van de leerkracht. Vaardigheden op het gebied van: didactiek, vakinhoud en ICT. En dan gaat het zich om de perfecte combinatie tussen deze vaardigheden. Vanuit de vakinhoud (content) wordt gekeken hoe je ICT kan inzetten in een les.

Ontwikkelingen binnen opbrengstgericht werken
Als je mee wilt met de nieuwste ontwikkelingen binnen het opbrengstgericht werken, moet je ook gaan kijken wat speelt er bij de kinderen en welke manier van leren zouden ze prettig vinden? Om opbrengstgericht werken te vernieuwen en ook de meettechniek te vernieuwen wordt er al vaker gebruik gemaakt van Gamification; dit wilt kort zeggen; het gebruik van games in het onderwijs. Ook hier zijn weer extra leerkrachtvaardigheden voor nodig.




Mijn zegje
Ik heb er extra dit filmpje bijgezet, omdat ik het helemaal eens ben met deze meneer. Wat je veelal ziet bij het opbrengstgericht werken: er wordt veelal gekeken naar het verbeteren van het taal- en rekenonderwijs. Ik denk dat het soms beter is eens vooruit te denken (hierboven beschreven) en niet steeds de nadruk te leggen op de hoofdvakken en de druk op te voeren van presteren. Opbrengstgericht werken is tegenwoordig zo veel meer! Steeds meer ontwikkelingen en handige tools om de opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen en te kunnen toetsen; dit gebeurt helaas nog te weinig! Ook hiervoor weer een goede leerkrachten smoes; “Er is geen tijd voor en er moet aangepakt worden, daar waar nodig!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten